Podczas konferencji Retail Summit firma PHILIPS zaprezentowała po raz pierwszy w Polsce system Indoor Positioning. Pozwala on komunikować się z klientem w sklepie za pośrednictwem inteligentnego oświetlenia LED.
Podczas konferencji Retail Summit, odbywającej się w Warszawie w dniach 18-19 marca br., firma PHILIPS zaprezentowała system Indoor Positioning, wykorzystujący oświetlenie LED do komunikowania się z klientem sklepu. Korzysta on z zainstalowanego w sklepie inteligentnego oświetlenia LED, by za pośrednictwem specjalnej, udostępnionej do pobrania aplikacji przekazywać na smartfon klienta informacje dobierane na podstawie jego lokalizacji. W wyniku komunikacji między aplikacją a oświetleniem, kupujący zyskuje dostęp do informacji i ofert specjalnych właściwych dla miejsca, w którym się aktualnie znajduje. Natomiast właściciele sklepów zyskują możliwość zwiększenia lojalności klientów i poziomu sprzedaży poprzez profilowanie dostarczanych informacji i oferowanie konsumentom kuponów rabatowych optymalnie dostosowanych do ich potrzeb.
– „System Indoor Positioning na nowo definiuje pojęcie personalizacji zakupów. Klient będzie mógł szybko znaleźć produkty z listy zakupów, ale też kupić składniki do przygotowania konkretnego dania, na które przepis podpowie mu aplikacja. Sieci handlowe uzyskają jednocześnie strategiczne narzędzie do budowania swojej przewagi konkurencyjnej w oparciu o doświadczenie klienta, poznawanie jego preferencji oraz skuteczne odpowiadanie na zidentyfikowane potrzeby" – powiedział Bartosz Soroczyński, wiceprezes PHILIPS LIGHTING ds. systemów oświetleniowych w Europie Środkowo-Wschodniej. System PHILIPS nie wymaga zakupu, instalacji i obsługi dodatkowych nadajników lokalizacyjnych, ponieważ tę rolę pełnią oświetlające sklep oprawy LED.
Obecnie większość największych sieci handlowych w Polsce wykorzystuje energooszczędne rozwiązania LED PHILIPS do zindywidualizowanego oświetlania poszczególnych działów produktowych. Tworzą one sceny świetlne dla konkretnych grup produktów, by wydobyć kolory oferowanego asortymentu i nadać ekspozycji atrakcyjny wygląd. Oświetlenie LED ogranicza także wywołane nieodpowiednim światłem zjawisko odbarwiania się żywności, w tym wędlin, które obniża atrakcyjność produktów.
Właściwe podkreślenie walorów prezentowanych produktów pozwala zwiększać ich sprzedaż. Badanie przeprowadzone przez Independent Retail Institute w Kolonii wykazało, że po zastosowaniu scen oświetleniowych, wielkość sprzedaży wybranych warzyw i owoców w dziale świeżej żywności wzrosła o ok. 5%, co przełożyło się na 3,5% wzrost przychodów sklepu. Największy 9,5% skok sprzedaży odnotowano w przypadku bananów. Z kolei holenderska sieć supermarketów PLUS odnotowała, że od czasu wymiany oświetlenia klienci spędzają w jej sklepach o 8% więcej czasu, obierając różne trasy, co ma bezpośrednie przełożenie na sprzedaż. W efekcie przeciętna wartość koszyka wzrosła o 5,5%. Rozwiązania LED PHILIPS przynoszą także wymierne oszczędności dzięki zmniejszeniu zużycia energii elektrycznej nawet do 75% w porównaniu do konwencjonalnych technologii oświetleniowych.
(PHILIPS)