Z badań przeprowadzonych przez InsightOut Lab wynika, że ponad połowa respondentów (52%) chciałaby mieć samochód elektryczny, a własny garaż lub miejsce parkingowe były najczęściej wskazywane jako preferowane miejsce ładowania samochodu. Jednak aż 83% respondentów nie wie, co trzeba zrobić, aby taką stację ładowania zamontować w domu.
W związku ze zmianami związanymi z wprowadzeniem bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO), hurtownie oświetleniowe nie mogą już wystawiać kart przekazania odpadów (KPO) instalatorom oświetlenia oraz innych wytwórcom odpadu (chyba, że hurtownia zarejestruje się jako zbierający zużyty sprzęt. Hurtowanie są nieprofesjonalnymi zbierającymi, którzy nie rejestrują się w BDO). Zgodnie z przepisami instalatorzy są zobowiązani do rejestracji w BDO.
Wytwórcy odpadów, w tym instalatorzy oświetlenia, zarejestrowani w BDO (dział XI/XII) mogą złożyć zlecenie bezpłatnego odbioru zużytych źródeł światła oraz zużytych opraw oświetleniowych. Warunkiem oceny możliwości przyjęcia zlecenia do realizacji i jego potwierdzenia przez organizację odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego* są:
– 1500 szt./250 kg: ilość/masa źródeł światła zgłaszana do odbioru,
– 250 kg opraw zgłaszana do odbioru (lub 250 kg łącznie źródeł światła i opraw),
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie https://zuzyteoswietlenie.pl/dla-profesjonalistow.
Odpady w 2020 r. – rejestracja, ewidencja i sprawozdawczość
BDO to baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Ma pomóc uszczelnić system gospodarowania odpadami, zwiększyć skuteczność walki z szarą strefą i dzikimi wysypiskami oraz poprawić poziom recyklingu. Baza, po uruchomieniu elektronicznej rejestracji oraz modułów ewidencji i sprawozdawczości, pozwoli na gromadzenie i zarządzanie wszystkimi informacjami o odpadach. Jej użytkownicy będą realizować obowiązki ewidencyjne i sprawozdawcze wyłącznie elektronicznie.
Pierwszym elementem BDO jest Rejestr BDO, czyli lista wszystkich podmiotów, na które ustawa o odpadach nakłada obowiązek rejestracji. Obowiązek wpisu do Rejestru BDO oraz, od 1 stycznia 2020 r., prowadzenia w nim ewidencji i sprawozdawczości odpadów dotyczy przedsiębiorców, którzy:
Rejestr prowadzą marszałkowie województw. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, wpisują do niego przedsiębiorców na ich wniosek lub z urzędu, czyli bez potrzeby składania przez przedsiębiorcę wniosku.
Wytwórca odpadów to każdy, kogo działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów (pierwotny wytwórca odpadów), oraz każdy, kto przeprowadza wstępną obróbkę, mieszanie lub inne działania powodujące zmianę charakteru lub składu tych odpadów. Wytwórcą odpadów powstających w wyniku świadczenia usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw jest podmiot, który świadczy usługę, chyba że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej.
O tym, czy firma powinna złożyć wniosek do Rejestru decyduje obszar, w którym prowadzi działalności i – jednocześnie – zakres tej działalności oraz ilość i rodzaj odpadów, jakie produkuje. Obszary i zakresy, w przypadku których złożenie wniosku o wpis do Rejestru BDO jest obowiązkowe, to:
- wprowadzanie sprzętu po raz pierwszy na terytorium kraju lub autoryzowani przedstawiciele,
- zbiórka zużytego sprzętu,
- zakład przetwarzania,
- działalność w zakresie recyklingu,
- działalność w zakresie procesów odzysku innych niż recykling,
- wprowadzanie po raz pierwszy na terytorium kraju baterii lub akumulatorów,
- zakłady przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów,
- podmioty pośredniczące.
Elektroniczna ewidencja odpadów
Do prowadzenia ewidencji odpadów zobowiązany jest każdy posiadacz odpadów.
Od 1 stycznia 2020 r. ewidencja odpadów jest prowadzona przez konto w Systemie BDO.
Dokumentacja elektroniczna zastępuje karty przekazania odpadów, karty ewidencji odpadów, karty ewidencji komunalnych osadów ściekowych czy karty ewidencji zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Ze względu na epidemię COVID-19 ewidencja odpadów może być prowadzona w formie papierowej do 31 grudnia 2020 r. Jednak wszystkie wystawione w tym czasie karty trzeba przenieść do Systemu BDO, najpóźniej do 31 stycznia 2021 r.
Sprawozdania elektroniczne
Przedsiębiorcy wytwarzający odpady lub wprowadzający na rynek produkty
w opakowaniach muszą corocznie składać w Systemie BDO sprawozdania.
Termin składania sprawozdań za 2019 r. upływa 30 czerwca 2020 r.
Sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami muszą złożyć:
W dniu 16 maja 2020 r. weszła w życie ustawa z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. 2020 poz. 875). Ustawa wprowadziła przesunięcie terminów na złożenie sprawozdań w wersji elektronicznej dotyczących gospodarki odpadami za rok 2019, a składanych w 2020 r.
* FirmaElektroEko zajmuje się odzyskiem sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Jej współwłaścicielami oraz klientami są producenci z branży oświetleniowej: Signify Poland Sp. z o.o., Tungsram Lighting Poland Sp. z o.o., Ledvance Sp. z o.o.
Źródło: www.zuzyteoswietlenie.pl, www.elektroeko.pl, www.biznes.gov.pl