Od redakcji 7-8/2017

Szanowni Państwo,Okladka
Od nowego roku czasopismo „Elektroinstalator” będzie miało nowego wydawcę. Opiekuńcze skrzydła nad tym najstarszym w branży elektroinstalacyjnej tytułem roztoczyło Wydawnictwo SIGMA-NOT.

Więcej…

Jak dobierać przemienniki częstotliwości?

Nowoczesne systemy napędowe z przemiennikami Schneiderczęstotliwości mają szereg zalet. Wiele osób przekonało się do takich rozwiązań napędowych, które pozwalają zaoszczędzić nie tylko pieniądze, lecz także uzyskać oszczędności pośrednie, wynikające m.in. z mniejszego zużycia mechaniki, przekładni czy rzadszej wymiany łożysk, i w konsekwencji skrócić czas przestojów maszyn.

Rozwój napędów i częste zmiany serii przemienników bez zachowania ich kompatybilności wprowadzają nieco chaosu i stwarzają olbrzymie problemy w przypadku uszkodzenia urządzenia i szybkiej jego zamianie na nowy. To częsty problem, z którym borykają się technicy służb utrzymania ruchu.

Prąd silnika
Najważniejszą wielkością prawidłowego doboru przemiennika częstotliwości jest prąd silnika. Błędem jest sugerowanie się mocą silnika – z dwóch podstawowych względów: z faktu, że silniki o tej samej mocy, ale różnej liczbie biegunów mają różne wartości prądów nominalnych, oraz z powodu różnic wynikających z przypisanych klas sprawności silników (klasy energooszczędności). Niesłychanie pomocna w doborze przemiennika jest więc tabliczka znamionowa silnika.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze aspekty podziału nowoczesnych przemienników częstotliwości.

Napięcie zasilające
Warto pamiętać, że poziom napięcia zasilającego przemiennik jest równy napięciu wyjściowemu przemiennika. W Europie przyjęto kilka podstawowych napięć zasilających silniki:
    230 V – przemienniki przemysłowe z zasilaniem jednofazowym 230 V i wyjściem trójfazowym 230 V,
    400 V – przemienniki przemysłowe z zasilaniem trójfazowym 400 V i wyjściem trójfazowym 400 V,
    500 V – trójfazowa sieć IT dla przemysłu ciężkiego oraz kopalni z wyjściem trójfazowym 500 V.
Poprawnie rozpoznana koordynacja uzwojeń silnika pomaga w doborze przemiennika – dane te umieszczone są zawsze na tabliczce znamionowej silnika. Aby wykorzystać falowniki z zasilaniem jednofazowym, musimy spełnić pewne warunki zarówno od strony technologicznej, jak i ze względu na możliwości połączeniowe silnika elektrycznego. Przyjęto, że do silnika z zasilaniem 230/400 V, połączonego w „trójkąt”, możemy podłączyć przemiennik częstotliwości z zasilaniem jednofazowym (w zakresie prądu do 10 A i mocy 2,2 kW). Aby uruchomić przemiennik z zasilaniem trójfazowym 400 V, łączymy go z silnikami według wskazań tabliczki znamionowej: silnik 230/400 V łączymy w „gwiazdę”, a silniki 400/660 V w „trójkąt”. (...)

Waldemar Bukalski

Pełna wersja artykułu w EI 7-8/2017

 

Wyszukiwarka

like Newsletter!

like Nowości!

quote Na skróty

like Najczęściej czytane!

like Polecamy!

Znajdź nas na facebooku!

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem